Goda nyheter om magnetventilerna

Inlagt av Ursula
Måndag

Återigen har våra rörmokare varit i Vårdcentralens och Folktandvårdens lokaler för att ta bort magnetventiler. Det var beräknat att det skulle ta fyra nätter att få bort alla 99 magnetventiler.

Vårdcentralen
Före jul togs tre bort. Förra veckan togs 48 bort och igår togs alla resterande magnetventiler bort i Vårdcentralen. Arbetet är därmed helt slutfört i Vårdcentralen och inget mer missljud bör höras i portarna 120, 122 och 124.

Folktandvården
I Folktandvården lyckades de ta bort alla magnetventiler som tjuter förutom en grupp (tre magnetventiler). Den gruppen satt inte alls där den var utritad på ritningarna och kunde därmed inte tas bort på natten. I och med att den gruppen är den enda tjutande som är kvar tjuter den mer nu, vilket vissa redan märkt. Rörfirman försökte ta bort den under fredagen med No Tap, men magnetventilerna visade sig sitta inne i en vägg och nära en förgrening. Därmed gick inte No Tap-tekniken att använda. De kommer på måndag att öppna upp hela väggen och frilägga stående stam helt för att få bort dem. Men på måndag ska de vara borta och därmed det sista tjutande ljudet från magnetventiler i resterande port 100 och möjligen i port 128.

Morgonvattnet
Om ni undrar varför vattnet inte var igång i fredags 6:00 beror det på följande:
Klockan 04:19 slutade, av någon anledning, de passerkort fungera som rörmokarna fått av AMF Fastigheter för att komma in i våra undercentraler och slå på vattnet igen. Det tog därmed tid att hitta någon från AMF Fastigheter som kunde öppna till dem. 06:30 fick de hjälp och strax därefter sattes vattnet igång igen. Det tar ett tag innan vattnet kommer upp till alla i fastigheten, men senast 06:50 ska det ha varit tillbaka för alla. Vi beklagar att vattnet inte kom tillbaka 06:00 som sagts, men ibland händer oförutsägbara saker.

På måndag är det klart
Vi förstår att missljudet har plågat er, men rörfirman, bostadsrättsföreningens styrelse, Folktandvården, Vårdcentralen och AMF Fastigheter har arbetat oförtrutet med att få detta löst så snabbt som möjligt. Om allt går som det ska, är allt missljud borta för alla på måndag och arbetet därmed helt avslutat.

Därmed kommer vi inte att behöva stänga av vattnet de kommande två veckorna.