
Felanmälan till förvaltaren är främst avsedd för fel som rör föreningens/fastighetsägarens ansvarsområde. Med fel menas att något är trasigt eller inte fungerar, eller annan väsentlig brist som inte är tillfällig, och som behöver åtgärdas. Felanmälan är inte avsedd för små eller tillfälliga brister, eller störmoment som inte beror på ett faktiskt fel.
Som boende kan du även anmäla ärenden i din lägenhet och inom ditt eget ansvarsområde. Du bör räkna med att betala kostnaden för förvaltarens eller entreprenörers åtgärder om ärendet rör ditt ansvarsområde, vilket definieras i stadgar (bostadsrätt) och hyresrättslagstiftning (hyresrätt).
Om du gör felanmälan, inkludera så mycket relevant information som möjligt så att förvaltaren kan agera, och glöm inte ditt 3-siffriga lägenhetsnummer. Synpunkter, förslag och frågor kan som alltid skickas till info@rektangeln22.se.
Felanmälan (ej hissar)
Icke akut felanmälan görs till SBC antingen på deras webb eller Kundtjänst 0771-722 722.
Akut felanmälan företrädesvis utanför kontorstid (ej hissar) som vattenläcka, stopp i avlopp eller strömlöshet, Jour - Snabba Ryck 08 - 7217777.
Hissar
Akut fel rörande hissar ska felanmälas direkt till St Eriks hiss 08-522 258 00. Det är när människor sitter fast i hissen eller personer, som inte kan gå i trappor (funktionsnedsatta) inte kan komma hem eller ut, för att den enda hissen inte fungerar.
Icke akut fel av hissar anmäls till info@rektangeln22.se
När är det akut?
Med akuta ärenden avses när människor är i fara/inlåsta/utelåsta mm samt när det är akut vattenläcka, stamstopp eller liknande.
Ärenden som INTE är av akut typ är:
- ett lås har gått sönder men det går att komma in eller ut på annat sätt
- en hiss står still men jag kan gå istället, eller ta en annan hiss
- ett fönster är skadat, men det kommer varken in väta eller obehöriga eller är risk för person
- det går inte att få ut sin tvätt ur tvättmaskin eller centrifug
- armatur i gemensamma utrymmen är släckt eller skadad
- mm