Bärbuskhörnan är nästan klar

Inlagt av Ursula

Nu är Gårdsgruppen klar med bygget av soldäcket och Odlingsgruppen har lagt ut täckbark, byggt odlingslådor, burit hundratals säckar med jord och gödsel och planterat.

Bärbuskhörnan ska kompletteras med några träd till och med trädgårdsmöbler. Sedan är det bara sol, regn, vatten, kärlek och tid som behövs innan vi har en berså att njuta fullt ut i. Träd och möbler kommer nästa vecka.

Den här delen av gården är tillgänglig för alla och sköts av odlingsgruppen och trädgårdslasse. Så var nu rädda om vår nya fina del av gården och passa på och njut.

Vad händer vid port 124?

Inlagt av Ursula

Jo, vi har tagit bort en mindre älskad lekplats och gör i stället en bärbuskhörna med soldäck. Det är förmiddagssolen vi vill åt och möjligheten till långa fina frukostar i solen på gården.
Men vi vill också ha en massa fina bärbuskar och träd som odlingsgruppen sköter och som ska vara till glädje för alla på gården. Räkna inte med några bär eller frukter denna sommar, men tanken är att det, över tid, ska bli en oas för den som vill mumsa på hallon, björnbär, vinbär mm från mitten på sommaren och en bra bit in på hösten.

Sugen på att spela boule...

Inlagt av Ursula

... men har inga klot?
Ingen fara. Föreningen har skaffat en låda som står vid boulebanan. Där finns bouleklot och "lille" för ett helt gäng. Prata bara med någon i styrelsen så får du koden. Tänk bara på att lägga tillbaka allt och låsa lådan efter dig. Det är ingen slump att lådan är fastlåst. Det är tänkt att den ska stå kvar där.

Ha en fin pétanquerunda på vår fina bana!

Känner du till en förening som vill bli "betrodd"

Inlagt av Ursula

Föreningen har infört något vi kallar ”betrodd förening”. Det innebär att en förening i vårt närområde kan teckna avtal med oss och få egen behörighet för att hyra vår fest- och minikonferenslokal Kvadraten på samma villkor och samma kostnad som vi andra. Vitsen är att någon i vår förening inte ska behöva hyra privat för föreningens räkning.

Odlingslådorna kör i gång nu

Inlagt av Ursula

Nu är nattfrosten borta och det är dags att börja odla. 20 glada boende har fått en odlingslåda var och nu startar odlingen. Det är nu tredje året vi kör till stor glädje för våra grannar med gröna fingrar och vi ser fram emot att det, som vanligt, kommer att prunka rejält i lådorna. Första dag för att börja fixa var i söndags.