Stämman blir torsdag 28 maj 18.00 i Internationella Engelska Skolan
Årets ordinarie föreningsstämma blir torsdag 28 maj. Vi har avvaktat för att se om pandemin klingar av och restriktioner släpps och fler lagändringar görs. Det verkar inte vara fallet i närtid. Vi kommer därmed att ha stämma lag- och stadgeenligt i maj månad. Vi kommer att arrangera en stämma som följer myndigheternas rekommendationer. Den sker därför på fyra sätt:
1. I första hand vill vi att medlemmar deltar digitalt på distans. Det gäller inte minst personer över 70 år och riskgrupper.
2. Man kan också delta genom att lämna fullmakt till ombud på distans. Ett ombud kommer denna gång att kunna ha mer än en fullmakt.
3. Man kan också delta genom poströstning. Det är nytt för i år genom en lagändring. Styrelsen måste ha poströsten senast tisdag 26 maj.
4. Man kan också delta fysiskt på stämman. Det kan vara max 50 personer i lokalen och de måste sitta med minst två meters mellanrum. All röstning förutom poströstning sker digitalt.
Vi kommer att använda videokonferenssystemet Zoom och röstningssystemet Suffra. Vi har erfarna tekniker med oss hela vägen. Om några dagar kommer alla handlingar och där finns alla instruktioner och inloggningsuppgifter. Valberedningens förslag kommer senare.
Grovsoprummet storstädat
Den nya städfirman har, med hjälp av vår renhållningsfirma, nu tömt hela grovsoprummet och städat golv och väggar med rejäla städmaskiner. Det kommer att göras varje månad framöver. Det kommer att hålla borta flugor, bananflugor och annan ohyra betydligt bättre än tidigare.
Vi har fortfarande hög belastning på grovsoprummet pga att så många arbetar hemma, men vi försöker möta trycket med fler kärl tillfälligt. Storstädningen fortgår parallellt med ordinarie städning.
Fortsätt handla till 70+ och riskgrupper
Uppslutningen har varit enorm efter uppropet i början av mars om att hjälpa grannar i dessa tider. Du som behöver hjälp kan gå in på hemsidan och hitta mer än 20 grannar som gärna hjälper till med olika typer av ärenden du inte kan göra själv. Du hittar namn och nummer i kommentarerna på uppropet: https://www.rektangeln22.se/node/933
Vi tittar på arkitektförslag rörande entréer
I underhållsplanen finns att vi ska göra mindre renovering av ytskikt och armaturer i våra hörnentréer. Vi har nu ute förfrågningsunderlag till tre byggfirmor för ett arkitektförslag vi har, inledningsvis för port 98/102. Vi kommer att beta av hörnentréerna en efter en och även ta bostadsdelen i port 100 i år. Förslaget innebär bland annat att den röda fondväggen byts ut.
Aldrig brandfarligt i trapphus, korridorer och gångar
Av någon anledning ställer boende brandfarliga saker i källargångar och korridorer. Om det är för att man tror att någon vill ha det man själv vill kasta kan man sluta tro det. Ta det till grovsoporna eller till en återvinningscentral. Det är bara skräp som utgör en brandrisk. Brandskyddsmyndigheterna är extremtydliga med att man aldrig får ha något brandfarligt stående i trapphus, korridorer eller gångar. Det gäller även barnvagnar, cyklar, pappersåtervinning mm. Så ta bort det så blir både brandkåren och dina grannar glada.
Gästis och Kvadraten finns för dig
Det har varit underliga tider där man inte har kunnat ha övernattande gäster så lätt och inte heller kalas och fester. Vi hoppas alla att det ska bli möjligt i närtid. Glöm därför inte bort den medlemsnytta du har i att kunna hyra övernattningslägenheten Gästis och fest- och sammanträdeslokalen Kvadraten till rejält låga priser. Du kan läsa allt om dem på hemsidan och också preliminärboka där. Just sommarhalvåret brukar vara attraktiva månader, så ta chansen. Läs om Gästis här: https://www.rektangeln22.se/gastlagenhet och om Kvadraten här: https://www.rektangeln22.se/festlokal
Grannsamverkan i en storstad
Det sker en hel del skadegörelse i vårt kvarter. Senast klottrades hela port 100 i gatuplan ner av personer som inte bor här. De befann sig i entrén i flera timmar med sprayburkar och annat. Vi kommer tyvärr inte att kunna identifiera dem själva via övervakningskameror och låssystem vilket gör att polisen inte ser någon möjlighet att hitta och lagföra dem. Om ni ser något sådant, be dem gärna lämna huset/porten om de inte är boende i vår förening. Många lämnar självmant när de blir påkomna. Men om det känns obehagligt, ring Bevakningsassistans. Hade någon gjort det förra tisdagen hade förövarna inte hunnit klottra ner allt några timmar senare. Du kan läsa hur man kan anmäla här: https://www.rektangeln22.se/storning
Nästa medlemstimme är torsdag 4 juni 18 - 19
I vanlig ordning är det medlemstimme första torsdagen i månaden. Kom och prata med den nyvalda styrelsen om bra och dåliga saker. Felanmälan görs dock via HSB. Medlemstimmen är som vanligt i styrelselokalen i port 114, 1 tr. Välkomna! Glöm inte att du som ny medlem, eller kanske gammal som inte har full koll, kan få en rundvandring i hela föreningen. Det finns garanterat en hemlig gång du aldrig har gått. Kom till medlemstimmen och boka en tid med någon i styrelsen.